گاورنر گازوييل ( oil governer)- قسمت دوم

نكته : اين تنظيمات براي تنظيم مقدار نسبت سوخت و هوا مشعل كابرد دارد وبراي استارت اوليه مشعل با تكيه بر آگاهي كامل از طراحي مشعل مي بايستي آنرا استارت كرد.

درهنگام استارت تمامي شيرهاي اطمينان مي بايستي بسته باشند.ميزان ست شده فشار هوا و فشار گازوييل را كنترل كنيد . ( براي 70 mbar فشارهوا حداقل فشار گازوييل مي بايستي 42 PSIG باشد )

شير هواي احتراق اصلي بسته ، هواي پودرشده ( atomizing air ) باز و پيلوت مشعل جرقه مي زند دراين هنگام شير گازوييل بازشده تا مشعل روشن شود .زمان كافي به مشعل اجازه دهيد تا محفظه احتراق آن گرم شود.

به آهستگي شير پروانه اي هواي احتراق باز و همزمان شير سوخت را باز مي كنيد تا شعله پايدار شود.

براي داشتن شعله خوب نسبت هوا و سوخت را با شير گازوييل در حالت شعله بلند تعديل كنيدو اين مقدار راقفل كنيد .

مشعل را به حالت شعله كوتاه باز گردانيد و ميزان تنظيم  گازوييل  شعله كوتاه را بوسيله پيچ تنظيمي كه برروي گاورنر تعبيه شده است ، تعديل نماييد.( چرخاندن درجهت پات ساعتگرد ميزان سوخت عبوري را كاهش داده و بالعكس )

بعد از تعديل نمودن در حالت شعله كوتاه به شعله بلند باز مي گرديم .تنظيمات نهايي لازم نرخ تركيب هوا به سوخت را بوسيله شير گازوييل انجام مي دهيم .

 

گاورنر گازوييل ( oil governer: AOR )- قسمت اول

گاورنرهاي گازوييل در مشعلهاي گازوييلي مدوله براي متناسب نمودن سوخت عبوري استفاده مي شوند.

براي داشتن فشار سوخت عبوري مناسب از فشار هواي احتراق براي تنظيم گاورنراستفاده مي شود.درابتدا نرخ جريان سوخت مطلوب تنظيم مي شود كه با ظرفيتهاي هواي مشعل مطابقت دارد. تنظيم كننده اين ميزان تناسب سوخت و هوارا  در تمام مدت راه اندازي ثابت نگه مي دارد.تعديل كننده فشار سيستم كنترل سوخت اهرم بندي پيچيده را دراين نوع مشعلها حذف كرده است.يك شير تك مرحله ساده به آساني مي تواند با موتوركنترل كوپل شده بوسيله دما ، فشار يا ساير عوامل براحتي ميزان گرماي خروجي در هر زمان رامحيا سازد.

گاورنر گازوييل داراي شير بالانس منحصربفردي است و براي فشار ورودي  رنج 40 ~100 PSIG  طراحي شده است.

 محاسن :

-         كنترل دقيق فشار خروجي گازوييل

-         داراي سيستم تعديل فشار براي كنترل شير تك مرحله

-         فشار ورودي 40~100 PSIG  . ماكزيمم دماي بهره برداري 120 درجه سانتيگراد.

-         دقت 30:1 در نرخ فشارسوخت به هوادر تمامي اندازه شعله ها

-         قابل انجام تعديل براي تنظيم شعله كوتاه

-         قابل استفاه براي استفاده هاي طولاني مدت

 

مشعلهای کوره(فشار متوسط)

 

Medium velocity burner (NAMGO

این مشعل ها با فشار هوای ۷۰ میلی بار کار نموده و دارای ظرفیت های ۶۵۰۰۰ تا ۱۱۰۰۰۰۰ کیلوکالری در ساعت می باشند و قابلیت کار با گاز و گازوییل به صورت دوگانه سوز می باشند/

در کارکرد این مشعل با گازوییل باید گازوییل با حداقل فشار ۳ بار تحویل گاورنر گازوییل گردد.

نحوه لوله کشی به صورت زیر می باشد:

رله کنترلی مشعل دو مرحله ای اتمسفریک satronic TFI 812

 

اين رله جهت كنترل عملكرد و ايمني مشعل هاي اتمسفريك دو مرحله اي به كار مي رود .

  همانطور كه از نمودار كاركرد مشخص مي باشد اين رله خروجي موتور هواي دمنده نداشته و به جهت حفظ ايمني از شروع به كار رله سيستم جرقه زن كه از پايه 3 فرمان مي گيرد در مدار قرار مي گيرد.

 

آناليزگازهاي خروجي از دودكش

يكي از مهمترين موارد اندازه گيري در كوره ها و ديگهاي بخار ، آناليز گازهاي خروجي از دودكش مي باشد.پارامترهاي قابل اندازه گيري در آناليزورهاي احتراق شامل درصد اكسيژن ، درصد دي اكسيدكربن ، ميزان مونوكسيدكربن ، ميزان نیترید ، ميزان دي اكسيد گوگرد و همچنين دماي گازهاي خروجي ، ميزان هواي اضافي و راندمان احتراق مي باشد.

گفتني است با داشتن ميزان اپتيمم موارد فوق براي هر سوخت و تنظيم ميزان هواو سوخت مشعل مي توان به شرايط بهينه احتراق نزديك و نزديكتر شد.

وجود هواي اضافي و بالا بودن دماي شعله باعث بوجودآمدن تركيبات اكسيژن و نيتروژن دار در دودكش و همچنين وجود گوگرد در سوخت مورد استفاده نيز باعث بوجودآمدن دي اكسيد گوگرد در گازهاي حاصله از احتراق مي شود ، با توجه به خورنده بودن اين گاز در دماهاي پايين در زمان تنظيم مشعل و... بايستي به دماي دودكش توجه شود تا از نقطه شبنم اسيدي پايينتر نباشد.

وجود مونوكسيدكربن در گازهاي حاصل از احتراق به معني احتراق ناقص ( كمبودهواي لازم ) و تلفات انرژي مي باشد كه دربخشهاي مربوط به احتراق توضيحاتي داده شده است .

 

تفسيرنمودارفرآيند(  Process diagram)رله ساترونيك ( Satronic MMG 810.1 )قسمت دوم

حداكثر6 ثانيه ( tlw=max.reaction time for air proving switch) مهلت وجوددارد تا پرشر سوييچ هوا وجود هوا و عملكرد دمنده را تاييد نمايد بعد از تاييد عملكرد دمنده و اطمينان از داشتن فشار مناسب هوا توسط دمنده به ميزان 24 ثانيه عمليات تخليه هواي محفظه احتراق با دميدن هواي تازه انجام مي گيرد.

بعد از گذشتن اين مراحل پايه 3 برق دار شده و پيش جرقه زني به مدت 3 ثانيه  انجام مي شود و تا اتمام زمان جرقه زني كه 6 ثانيه مي باشد جرقه زني ادامه مي يابد.تفاوت زمان پيش جرقه زني ( قبل از باز شدن شير ) و زمان كل جرقه زني زمان ايمني ( ts = safty time) كه اين زمان زماني است كه رله از برقراري شعله اطمينان مي يابد.بنابراين پس از پايان زمان پيش جرقه زني  پايه 5 نيز برق دار شده و شير برقي سوخت باز مي شود.همزمان پايه شماره 2 كه مربوط به فتوسل مي باشد نيز برق دار شده تا رله از حضور شعله در محفظه احتراق اطمينان يابد و در هنگام عدم حضور شعله عملكرد مشعل را متوقف سازد.

همان طور كه در نمودار فرآيند مشخص مي باشد هنگامي شيربرقي دوم برق دار مي شود كه 10 ثانيه (  tv2 = time delay term 6/term c ) و پايه شماره 6 برق دار مي شود.

( براي هر چه پربارترشدن مطالب و آگاهي از موارد موردنياز مارا از نظرات خود بي بهره نگذاريد.)

تفسيرنمودارفرآيند(  Process diagram)رله ساترونيك ( Satronic MMG 810.1 )قسمت اول

با توجه به اينكه اين رله در مشعلها مورد استفاده زيادي در سيستمهاي حرارت مركزي ساختمانها دارد دراين نوشتار به تفسير نمودار فرآيند اين رله مي پردازيم.

شايان ذكراست تعميركار مشعل براي راه اندازي و تعميرات مشعل مي بايستي بتواند اين نمودار را تفسير نمايد.

زمان انتظار براي راه اندازي و عملكرد رله در ابتداي راه اندازي ۹ثانيه مي باشد .دراين زمان هيچكدام از خروجي هاي رله برق دار نمي باشد.( با توجه به نمودار دياگرام اتصالات رله مي دانيم كه فاز ورودي پس از گذشتن از فيوز-سوييچ اصلي – پرشرگاز – ترموستاتهاي حد و كنترل دما به پايه شماره 9 رله مي رسد.نول نيز به پايه 8 رله متصل مي گردد .)

بعد از سپري شدن زمان tw نخستين پايه اي كه برق دار مي شود ، پايه شماره 4 مي باشدكه موتور دمنده مشعل را برقدار مي كند .

 

( براي هر چه پربارترشدن مطالب و آگاهي از موارد موردنياز مارا از نظرات خود بي بهره نگذاريد.)

ميزان تاثير افزايش دماي هواي احتراق و پيش گرمايش آب ورودي در رانمان بويلر

آزمايشها نشان مي دهد به ازاي هر 25 درجه سانتيگراد افزايش دماي هواي احتراق راندمان بويلر حدود 1% افزوده شده ودر حالت كلي با افزايش دماي 6 درجه سانتيگراد آب تغذيه ديگ به اندازه 1% مصرف سوخت ديگ بهينه مي شود.

همان طور كه قبلا اشاره شد با نصب اكونومايزر و استفاده از گازهاي داغ خروجي مي توان آب تغذيه را پيش گرمايش نمود، همچنين با استفاده از ركوپراتور مي توان دماي هواي ورودي جهت احتراق را افزايش داد.

رله ساترونيك Satronic mmg control box

رله هاي سري   MMG  ساترونيك براي كنترل مشعل هاي داراي دمنده هوا مورد استفاده قار مي گيرند كه قابليت كنترل  سيستم دوگانه سوز(گاز –گازوييل)را نيز دارا مي باشند كه در دو مدل 810 و 811 وجود دارد.

 

 

مدل MMG810.1 MOD 33 مي تواند براي كنترل مشعل هاي كوره هاي هواي گرم(Direct air heart) مورد استفاده واقع شوند.

 اين رله براي تشخيص شعله از فتوسل UVZ 780  قرمز استفاده مي نمايد كه در دو حالت گازسوز و گازوييل سوز مي تواند با اطمينان مناسبي عمل نمايد.

 همچنين اين رله داراي راهنماي عيب يابي گرافيكي مي باشد كه با توجه به موقعيت توقف چرخ رنگي نشانگر موقعيت كاركرد رله مي توان عيب يابي سيستم را انجام داد.

 

اجزامشعل ( كوپلينگ اويل پمپ )

كوپلينگ قطعه اي است كه حركت الكتروموتور را به پمپ منتقل مي كند و معمولاً از جنس پلاستيك است ساختمان آن طوري است كه يك لقي جزئي بين محور الكتروموتور نباشد و الكتروموتور راحت تر بتواند به حركت در آيد در صورت گريپاژ كردن معمولا كوپينگ ميشكند و هرز ميگردد و در نتيجه الكترو موتور از خطر سوختن محفوظ ميماند .
به خاطر وجود كوپلينگ در صورت معيوب شدن الكترو موتور ويا پمپ فقط دستگاه معيوب شدن را تعويض ميكند در غير اينصورت احتياج به تعويض يك جاي الكتروموتور پمپ است .

پیش گرم کن آب تغذیه ( economizer )

به طورعمده در ديگهاي بخار بكار مي رود و راهي براي گرم كردن آب ورودي بوسيله گازهاي داغ خروجي است.اين دستگاه يك مبادله كن مايع / گاز است . ( بايد توجه داشت كه گازهاي كوره زير دماي نقطه شبنم تبديل به سولفور سرد مي شوند بنابراين بايستي گاز خروجي را تاقبل از نقطه شبنم آن سرد كرد) پيش گرم كن آب تغذيه مي تواند در جايي كه نياز به آب داغ است ، مورد توجه قرارگيرد.اين امكان عملي نيز وجوددارد كه يك مخزن ذخيره آب عايق بندي شده را نصب نموده و آب داغ مورد نياز مصرفي را تامين نمود.

پيش گرم كن هوا ( Air preheater-Recuperator)

در پيش گرم كن هوا ( نوعي مبدل مي باشد ) هواي در حال ورود به محفظه احتراق با استفاده از گرماي گاز خروجي پيش گرم مي شود .

اين روش پيش گرمايش هواي كوره است ( زيرا پيش گرمايش مواد اوليه با گازهاي كوره براي ديگها مشكل تر است ) گاز داغ در داخل لوله ها بصورت يك مجموعه جريان مي يابد.هواي احتراق بطرف بيرون لوله ها بوسيله يك سري صفحات هدايت مي شود .

پيش گرم كنهاي هوا بزرگ تر و كم اثر از مبدلهاي مايع مورد استفاده براي گرم كردن آب يا پيش گرم كن آب مي باشند.