رله کنترلی SG 513


در زير اين خانواده رله و پايه مناسب آن آورده شده است.

در زير دو نمونه سيم كشي مربوط به اين رله آورده شده است :



مطالب تکمیلی را در cuenod مي توانيد بيابيد.


در زير اين خانواده رله و پايه مناسب آن آورده شده است.

در زير دو نمونه سيم كشي مربوط به اين رله آورده شده است :



مطالب تکمیلی را در cuenod مي توانيد بيابيد.
این پمپ ها در مشعل های کوچک به کار می رود البته در زیر رنج عملکرد و توان مصرفی آن و شماتیک کارکرد پمپ آورده شده است.






ساده ترين كنترل (on/off)، بمعني آنست كه يا مشعل به ميزان كامل در حال آتش است يا اين كه خاموش است .عيب عمده اين روش كنترل ، اين است كه ديگ در معرض شوك هاي بزرگ و اغلب مكرر قرار مي گيرد.بنابراين استفاده از اين روش محدود به ديگهاي كوچك تا محدوده 300 كيلووات است.
سيستم اندكي پيچيده تر سيستم high/low/off است كه درآنها مشعل داراي دو بار است.مشعل ابتدا در درجه آتش پايينتر عمل مي كند و بعدبراي بار كامل مورد نياز تغيير وضعيت مي دهدو از آن طريق بر شوكهاي زياد گرمايي غلبه مي كند .اين نوع مشعلها همچنين مي توانند به وضعيت شعله كم در بارهاي كم كاهش يابندو بطور مجدد حرارت را در داخل ديگ محدود سازند.اين سيستم به نحو برجسته اي با ديگهاي داراي خروجي تا 5/3 مگاوات طراحي شده است.
يك كنترل كننده تنظيم مشعل ، شعله را تغيير مي دهد تا آنرا متناسب با بار ديگ تنظيم نمايد.زماني كه مشعل بسته مي شود و شروع بكار مي كند ، سيستم بايد با دميدن هواي سرد بداخل كانالهاي ديگ پاك شود .اين كار انرژي تلف مي كندو كارايي را كاهش مي دهد.
اما تعديل كامل به معني آنست كه ديگ شعله را حفظ مي كند و سوخت و هوا بدقت در سراسر شعله همگام شده اند تا كارايي گرمايي را به حداكثر و شوكهاي حرارتي را به حداقل برسانند.اين نوع كنترل به صورت برجسته اي مي تواند براي ديگهاي يالاي يك مگاوات طراحي شود .
در تطبيق يك مشعل و يك سيستم كنترل با يك ديگ ، سه عامل بايد ملاحظه شود :
- ماكزيمم حرارت مورد نياز
- تعيين نوع بار ( ثابت يا متغير )
- سوخت مصرفي ( كنترل (on/off) مناسب مازوت نيست )


معمولا محل قرارگیری پیش گرمکن ها بعد از پمپ می باشد تا به پودر شدن سوخت در نازل کمک نماید.


با توجه به اینکه نیاز به سیستم کنترلی برای تنظیم دما می باشد لذا باید در مدار سیم کشی و کنترلی مشعل این موضوع لحاظ گردد که در زیر نمونه ای آورده شده است:

اين اويل پمپها بعنوان تعديل كننده فشاري كه همراه خود شير قطع كن دارند ، شناخته مي شوند.از لحاظ اساس شبيه پمپهاي نوع J بوده با اين تفاوت كه اين نوع اويل پمپها براي انتقال سوخت سنگين نيز كارايي دارند.
موارد كاربرد :
- استفاده براي انتقال سوختهاي سبك ، نيمه سنگين و سنگين
- استفاده درسيستمهاي لوله كشي تك و دولوله اي
- معمولا همراه با شيربرقي خطي مي باشد.


اصول كاركرد پمپ :
چرخ دنده ها سوخت را از منبع كشيده و پس از عبور از فيلتر داخلي و آنرا بسوي شير تنظيم كننده فشار مناسب هدايت مي كند.در هنگام اتصال دولوله اي سوختي كه جهت استفاده به سمت نازل نرفته است ، به خط برگشت هدايت مي شودودر هنگامي كه اتصال يك لوله اي داريم به سمت مكش پمپ هدايت مي شود.در اين هنگام درپوش ميان بر از قسمت برگشت جدا شده و قسمت برگشت توط واشر يا در پوش استيل آب بندي مي شود.
شير همچنين داراي مكانيزم قطع كن به شرح زير است :
در حين دوره شروع راه اندازي هنگامي كه سرعت چرخ دنده ها روبه افزايش است ، تمام سوخت عبوري به سمت برگشت هدايت مي شود.زمانيكه سرعت به مقدار مشخصي رسيدو جريان كمتري به سمت برگشت هدايت شد ، فشار به سرعت بالارفته و بر نيروي فنر شير غلبه كرده و شير را باز مي كند.
در زمانيكه دوره توقف پمپ فرا مي رسد سرعت چرخ دنده ها آهسته كم شده ، شير هنگامي بسته مي شود كه ظرفيت چرخ دنده كمتر از جريان عبوري مي گردد.
سرعت قطع و وصل بستگي به سايز چرخ دنده و فشار ست شده دارد.
بوسيله شل كردن درپوش قسمت گيج فشار مي توان شتاب جريان رساني به پمپ را افزايش داد.
در هنگامي اتصال تك لوله اي مي باشد قسمت فشار مي بايستي براي جريان رساني باز شود.

نكات :
- وزن اين پمپ 4 كيلوگرم مي باشد.
- رنج فشار خروجي 14 تا 30 بار مي باشد.
- فشار ست شده 20 بار مي باشد.
- ويسكوزيته سيال مي بايستي بين 8/2 تا 450 سانتي استوك باشد.
- دماي سوخت عبوري مي بايستي بين 0 تا 90 درجه سانتيگراد باشد.
- حداكثر فشار ورودي 5/1 بار مي باشد.( و حداكثر فشار برگشت )
- ارتفاع مكش بايستي 45/ بار را ميسر كند.
- ماكزيمم سرعت 3600 دور مي باشد.

راهنماي خواندن كد:
مثال : E 6 N C 1 001 6 P
E : تعديل كننده فشار
6 : ظرفيت چرخ دنده ( به منحني پمپ مراجعه شود )
N : نوع صافي ( C : 170 --- N : 550 ميكرومتر)
C : جهت چرخش شفت ( A : ساعتگرد / نازل راست --- B : ساعتگرد / نازل چپ --- C : پات ساعتگرد / نارل چپ --- D : پات ساعتگرد / نازل راست )
1 : نوع فلنچي
001 : مدل استاندارد با ساختار قطع كن
6 : ( به منحني پمپ مراجعه شود ) 6 : براي E4 & E6 ----- 5 :براي E7
P :نصب ( در حالت اتصال دو لوله اي در پوش ميان بر در قسمت برگشت نصب شده است )
- نسبت جريان برگشتي حدود ۱:۲ مي باشد.
- در سوخت هاي سنگين پودركردن ( قطره هاي ريز)بخوبي انجام مي شود.
- پودر كردن سوخت با محدوده دماهاي پايين امكان پذير است.
معايب :
- بسيار پيچيده و نگهداري آن هزينه براست.
- براي به حركت در آمدن كلاهك مشعل ، انرژي الكتريكي مصرف مي شود.
- در ساخت بسيار قوي مي باشد.
- نسبت جريان برگشتي حدود ۱:۴ مي باشد.
- كنترل خوب نسبت هوا به سوخت
- احتراق خوب براي مازوت ( نفت كوره ) سنگين تر.
معايب :
- براي پودر كردن سوخت بصورت هواي فشره يا بخار ، انرژي مصرف مي شود.
- در ساخت بسيار ساده بوده و جايگزيني آن ارزان است.
- دراندازه هاي متنوع ، موجود و كاربرد گسترده اي دارد.
- مي تواند اشكال شعله هارا از بلند و باريك تا كوتاه و پهن توليد كند.بنابراين مناسب انواع محفظه هاي ديگ يا كوره احتراق است .
معايب :
- نازل به علت استفاده از سوخت كثيف يا ناخالص مسدود شده و مي بايستي سوخت تصفيه شود.
-نسبت جريان برگشتي به جريان تزريقي محدود به ۱:۲ است.
- طي پاك و تميزكردن به سادگي آسيب مي بيند.
-به دماي گرمايش اوليه سوخت بالايي براي پودر كردن نياز دارد.


این رله جهت کنترل مشعل های متوسط به بالا استفاده می گردد و قابلیت کار به صورت دوگانه را دارا می باشد و می توان با کنترل روشن و خاموش و همچنین پیوسته دما از ان استفاده نمود .همچنین این رله قابلیت کنترل همزمان موتور دمپر هوا و سوخت را نیز داراست که در زیر دیاگرام عمومی کنترل ان آورده شده است:۳

با توجه به ترکیبی بودن نمودار بالا در نمونه ای از سیم بندی این رله در وضعیت کنترل روشن و خاموش آورده شده است توجه نمایید که دمپر هوا در زمان خاموش شدن مشعل بسته می شود فکر می کنید دلیل آن چیست؟!

انتخاب سوخت موضوعي ساده نيست .اين مهم در برگيرنده توازني بين تعدادي فاكتور از جمله هزينه سرمايه كارخانه ، قيمت سوخت و هزينه هاي عمليات و نگهداري است.
ملاحظات ديگري نيز از قبيل تعميرات احتمالي آينده ، سياستهاي قيمت گذاري و مقررات كنترل آلودگي بايد در نظر گرفته شود.
ارزش حرارتي برخي از سوختها :
|
سوخت |
ارزش حرارتي برحسب مگاژول در واحد مصرف سوخت |
|
گاز | |
|
گاز طبيعي |
38 Mj/m3 |
|
گازمايع متراكم ( پروپان ) |
50 Mj/kg |
|
گاز مايع متراكم ( بوتان ) |
49.3 Mj/kg |
|
مايع | |
|
گازوييل |
38 Mj/li |
|
مازوت |
41 Mj/li |
|
جامد | |
|
ذغال سنگ |
29 Mj/li |
جدول زير مزايا و معايب را بصورت خلاصه نشان مي دهد :
|
ذغال سنگ |
نفت كوره ( مازوت ) |
گاز طبيعي |
گازمايع متراكم | ||||
|
مزايا |
معايب |
مزايا |
معايب |
مزايا |
معايب |
مزايا |
معايب |
|
كم هزينه |
نياز به هزينه براي : - ذخيره سازي - بهره برداري سوخت - استفاده از خاكستر سوخت |
ارزانتر از گاز |
نياز به هزينه براي : - منبع ذخيره - عايق كاري - سيستم تغذيه و نگهداري نفت كوره |
عدم نياز به ذخيره سازي بدون سولفور |
|
بدون سولفور |
نياز به هزينه براي : - منبع ذخيره |
|
هزينه هاي اجرايي براي : - منبع گرم كن سوخت نفت كوره |
هزينه هاي اجرايي براي : - سوخت قابل استفاده در تاسيسات كوچك - -استفاده از تعرفه هاي ارزانتر در سوخت دوم |
هزينه اجرايي براي : - هزينه سوخت | |||||
|
هزينه هاي تعميرات : - استهلاك حاصل از خاكستر سوخت - تميزكاري ديگ بخار |
هزينه هاي تعميرات : - تميزكاري ديگ بخار /كوره /مشعل ها |
هزينه هاي تعميرات : - تجهيزات ايمني |
هزينه هاي تعميرات : - تجهيزات ايمني | ||||
|
هزينه هاي زيست محيطي : - آلودگي دود - آلودگي بخارها و ذرات معلق - آلودگي سولفور - آلودگي خاكستر معلق |
هزينه هاي زيست محيطي : - آلودگي دود - آلودگي سولفور |
هزينه هاي زيست محيطي : - ........... |
هزينه هاي زيست محيطي : - ........ | ||||
مشعلهاي مايع سوز نسبت به مشعلهاي گاز سوز پيچيده ترند زيرا سوخت بايد در شرايط صحيح براي احتراق پاك و سريع موجود باشد.اين امر مستلزم آنست كه سوخت بصورت قطرات كوچك با اندازه صحيح باشد و اين شرايط هنگامي اتفاق مي افتد كه سوخت در دما و ويسكوزيته مناسب باشد.
در محدوده دماهاي پايين ، قطرات خيلي بزرگند درنتيجه احتراق ضعيف بوده دود و دوده توليد مي شود.درمحدوده دماهاي بالا ، قطرات مي توانند مي توانند خيلي كوچك باشندو ازميان شعله بدون سوختن بگذرند.درهيچ كدام ازموارد مقدارانرژي كامل سوخت استفاده نمي شود.علاوه براين موارد سطوح انتقال حرارت نيز جرم و دوده خواهند گرفت.

مشعلهاي مايع سوز به سه نوع عمده تقسيم بندي مي شوند:
- مشعلهاي جت فشاري ( Pressure jet ): ساده ترين و مرسوم ترين نوع بوده ودر آنها سوخت با فشار از طريق يك نازل پاشيده مي شود.



- مشعل اتمايز ( Atomisation ) : دراين مشعلها هوايا بخار بافشار براي پودر كردن سوخت و تبديل آن به قطرات استفاده مي شود.

- مشعل روتاري كاپ ( Rotary Cup ) : دراين مشعلها از نيروي گريز از مركز براي شكستن ماده سوختني استفاده مي شود.( دراين باره در نوشتارهاي قبلي به تفصيل سخن گفته ايم )
هر نوع از اين مشعلها مزايا و معايب خودرادارد كه در نوشتارهاي بعدي راجع به آن توضيح خواهيم داد.




همانگونه كه از شكل زير مشخص است يك بوستر گاز جهت چند مشعل مي تواند استفاده گردد و هر بوستر داراي سيستم كنترل فشار خروجي مي باشد.

مشخصات فنی و ظرفیت بوسترهای گاز شرکت NU-WAY به شرح زير مي باشد.
خط پر مربوط به گاز طبيعي است.



- راهنماي كدگزاري :
مثال : TA 2 A 40 10 5
TA : تنظيم كننده فشار
2: چرخ دنده ست شده ( به منحني ظرفيت پمپ مراجعه شود )
A: جهت چرخش شفت ( A: ساعتگرد B : پات ساعتگرد )
40 : رنج فشار ( 40 : 7-40 bar 30 : 7-30 bar )
10 : داراي پيش گرمكن
5 : شماره ويرايش
پمپ انتقال سوخت مايع نوع TA شركت سانتك براي سوختهاي سبك و سنگين و مصارف گرمايش صنعتي طراحي شده اند.اين پمپها به پيش گرمكن مجهز بوده تا در شرايط سرما استارت راحت تري داشته باشند.همچنين اين پمپها جهت سيستمهاي لوله كشي تك لوله اي و دولوله اي قابل استفاده اند.
- اصول بهره برداري پمپ :
چرخ دنده گازوييل را از مخزن كشيده و آن را به رگولاتور هدايت مي كند تادر آنجا سيال به فشار مورد نظر در نازل برسد.در سيستم لوله كشي دو لوله اي تمامي سوخت به سمت نازل نرفته بلكه قسمتي از آن به طرف مخزن باز مي گردد همچنين در سيستم تك لوله اي قسمتي از گازوييل به مكش پمپ برگشت داده مي شود.براي هواگيري سيستم از در پوش گيج فشار استفاده مي شود


نكته :تمام مدلهاي TA بصورت استفاده براي سيستم دو لوله اي تحويل مي گردد.( پوشش by-pass قراردارد )
براي استفاده در سيستم تك لوله اي در پوش by-pass مي بايستي برداشته شده و قسمت برگشت به مخزن سيستم دولوله اي بوسيله در پوش استيل يا واشر مخصوص آب بندي شود.
- پيش گرمايش :
مي بايستي از خسارت ديدن پمپ و كوپلينگ آن توسط ورود سوخت سرد با ويسكوزيته بالا جلوگيري كرد.به همين منظور در قسمتي از بدنه پمپهاي مدل TA جهت اتصال به پيش گرمكن الكتريكي مكاني پيش بيني شده است . اين قسمت در جايي واقع شده است تا بيشينه حرارت انتقالي از هيتر به سوخت بدون اينكه اتصال مستقيم بين هيتر و گازوييل اتفاق بيفتد ، انتقال يابد.هيتر مي بايستي براي اولين دوره زماني استارت پمپ روشن شود يا طوري تعريف شده باشد كه هنگامي دما به ميزان دلخواه رسيد خاموش شود يا بطور دائم در زمان خاموش بودن مشعل روشن باشد.
سوخت موردنياز ، لوله ها و فيلترها بطور جداگانه گرم مي شوند .اين هيتر بين 80تا100 وات است


نكات :
- فشار ست شده برروي اين پمپها 30 بار مي باشد.
- سوخت مي بايستي 4-450 سانتي استوك ويسكوزيته داشته باشد.
- رنج دمايي سوخت ورودي بين 0-140 درجه ساتيگراد مي باشد.
- مشخصات فشار سوخت ورودي : سوخت سبك 0.45 بار حداكثر سوخت سنگين : 5 بار حداكثر
- حداكثر درو شفت 3600 rpm مي باشد.

حداكثر كشتاور اين موتوردمپر 15 نيوتن متر بوده و زمان عملكرد آن 15 ثاني ه مي باشد البته سري 310 داراي مدل هاي مختلف مي باشد.

نقشه سيم بندي اين دمپر موتر به شرح زير مي باشد:

