مشعل مازوت سوز پارس مشعلPM5 PHT 118

این مشعل دارای ظرفیت ۲۷۰ تا ۹۰۰ کیلو وات می باشد(۲۳۲۰۰۰ تا۷۷۵۰۰۰ کیلو کالری در ساعت)می باشد.تفاوت عمده مشعل های مازوت سوز با گازوییل سوز در غلظت بالاتر مازوت و لزوم پیشگرم کردن مازوت می باشد تا پودر شدن آن آسانتر انجام گردد.توان مصرفی پیش گرمکن این مشعل ۶ کیلو وات می باشد.

 

شعله پخش کن و مجاری هادی

طراحی شکل سعله پخش کن ها  و لوله های هادی در میزان اختلاط سوخت و هوا بسیار موثر می باشد که این امر در مشعل های ویس هاپت رعایت شده است.

دمپر دودکش VENT DAMPER

در بویلرهای کوچک هنگام خاموش شدن مشعل به دلیل خاصیت دودکشی مقداری هوا از داخل مشعل و دیگ جریان می یابد که باعث اتلاف حرارت در زمان خاموش بودن دیگ می گردد که با نصب دمپر در دودکش می توان از این اتلاف جلو گیری نمود.

 

مشعل دوگانه سوز پارس مشعل PM5 Dual Fuel Burners

Model
PM -5 KLG 113
Output in kW min - max
368-1249
Min Gas Pressure in mbar
100
Electrical Supply
380-3-50
Motor Power
2.2 kW
Control Box Satronic (or equiv)
TMG740-3
Gas Train :Krom Schroder (or equiv)
1 1/2"
Flame Monitoring
U.V.CELL

ظرفیت این مشعل از ۳۱۵۰۰۰ کیلوکالری تا ۱،۱۰۰،۰۰۰ کیلوکالری در ساعت می باشد و با فشار گاز ۱۰۰ میلی بار کار می کند.سیستم کنترل کننده ان رله ساترونیک  TMG740-3 می باشد.در زیر نمودار ظرفیت این مشعل بر اساس فشار محفظه احتراق اورده شده است

راهنماي تنظيم موتور دمپر مدل LKS 310-S7

اين موتور دمپر ، هواي مورد نياز مشعل ، در دوحالت بستن كامل دمپر و بازكردن كامل دمپر جهت تخليه اوليه و كار با تمام ظرفيت را كنترل مي نمايد.بعلاوه زمان باز شدن شير برقي دوم سوخت نيز توسط آن كنترل مي شود.

براي كنترل زواياي مختلف تنظيم صفحه دمپر كمربندهاي با زائده اهرم مانند به رنگهاي قرمز ، نارنجي ، سياه و آبي درداخل موتور موجود است كه كار آنها به ترتيب زير است :

كمربند قرمز : زاويه باز بودن كامل دمپر را تعيين مي كند .

كمربند آبي : زاويه بسته بودن كامل دمپر را در زمان خاموش بودن مشعل ، يا كار در مرحله 1 راتعيين مي كند.

كمربند سياه : زاويه اي كه در آن شيربرقي دوم باز مي شودرا تعيين مي كند ( در مشعلهاي دو شيره )

كمربند نارنجي : بصورت رزرو مي باشد .

اجزاي مشعل

 

 

تنظيم كمربندها :

-         چرخاندن كمربندها در جهت عقربه هاي ساعت زواياي تنظيم شده مشعل را كمتر مي كندو بالعكس.

-     تغيير زوايارا به آهستگي و بادقت انجام دهيد. افزايش يا كاهش بيش از اندازه زاويه تنظيم كمربندها موجب گير كردن صحه دمپر به بدنه مشعل مي شود كه به آسيب ديدن جدي موتور يا گيربكس آن منتهي مي شود

-     جهت چرخاندن صفحه دمپر بصورت دستي اول درب موتور راباز كنيد زائده قرمز نشان داده شده برروي بدنه دمپر را با فشار دادن به سمت داخل قفل كرده با فشاري اندك برصفحه دمپر آنرا بچرخانيد.پس از انجام كار با حركت شفت به سمت بيرون دوباره صفحه دمپر با گيربكس در گيرشده و توسط آن كنترل مي شود.

-         در مشعلهاي گازي كه فاقد شير دوم باشند موتور دمپر مسئول تنظيم شير پروانه اي براي تنظيم نسبت گاز و هوا نيز مي باشد.

  درشكل زير نمونه اي از اين دمپر موتورها قابل مشاهده مي باشد كه البته نمونه اي نيست كه در حال شرح آن مي باشيم.

دمپر موتور air damper motor

تنظيم شير پروانه اي :

-         شير پروانه اي كه در محل ورودي گاز مشعل قرار دارد مسئول تنظيم ميزان گاز مورد نياز متناسب با هواي مشعل مي باشد.

-     شفت محور شير پروانه اي را توسط اتصالات ضميمه مشعل به گونه اي به محور موتور دمپر متصل كنيد كه با بازشدن دمپر هوا ، شير پروانه اي نيز باز شود.

-         با تغيير نسبت طول بازوهاي موثر اهرم بندي شير پروانه اي به موتور دمپر تغييرات نسبت گاز و هوا به ميزان دلخواه قابل تنظيم است.

 

خط گاز و شیرهای بازشوی سریع و آرام

تصویر بالا مربوط به نمونه ای از خط گاز و سوخت رسانی به مشعل می باشد.همانگونه که ملاحظه می نمایید پس از رگلاتور شیر بازشوی سریع و سپس شیر ونت و بعذ از ان شیر بازشوی تدریجی و آرام قرار دارد.

نکته قابل توجه وجود نشانگر های وضعیت بسته بودن شیرها می باشد که با کمی دقت حتما متوجه انها خواهید شد.

 در نمودار زیر میزان دبی عبوری از شرهای کنترل مختلف نمایش داده شده است .

چگونه مشعل انتخاب کنیم ؟

مهمترين مسئله درسيستم هاي حرارتي انتخاب مشعل صحيح مي باشد كه براي سيستمهاي حرارت مركزي طراحي شده باشد متاسفانه برخي مشعلهاي صنعتي با شعله باز كه مخصوص كوره هاي صنعتي يا آجرپزي با سرعت محصولات احتراق بالا و درجه حرارت بيش از600 درجه سانتيگراد و غير قايل تنظيم مي باشد.نادانسته دربازار عرضه ودر ديگهاي حرارتي مورد استفاده قرار مي گيرند كه مشكلاتي به شرح زير در سيستم ايجاد مي كند.

شعله در ديگهاي حرارتي بايستي بطور موازي در داخل كوره ديگ باشدواز تمركز نوك شعله قوي روي بدنه ديگ اجتناب گردد.تمركز شعله روي قسمت خاصي از بدنه ديگ باعث مي گرددكه درجه حرارت آب در قسمت تمركز شعله به مرحله جوش رسيده و بي كربناتها و نمكهاي محلول در آب در اين قسمت ديگ تبديل به بي كربناتها و نمكهاي راسب شده و در اين قسمت داغ كه معمولا كانال عبور سقف ديگ در قسمت تمركز شعله است انباشته شده و بتدريج مسير عبور آب تنگ تر و بالاخره مسدود گردد.

انسداد مسير عبور آب در اثر تمركز شعله مشعل دراين قسمت درجه حرارت اين قسمت را بدليل عدم امكان تبادل و عبور آب و تمركز شعله تا 1000 درجه ساتيگرادبالا برده و باعث سوختن و تنش حرارتي و ترك و پارگي ديگ مي شود.

رسوب لوله ها

در مشعلهايي كه امكان تنظيم شعله و سرعت آن بطور موازي در داخل كوره ديگ را دارند هوا و گازهاي داغ از كانالهاي رفت و برگشت ديگ عبور و ديگ بطور يكنواخت گرم و از ايجاد نقطه داغ و رسوب مقطعي در ديگ جلوگيري و چنانچه سختي آب نيز بالا نباشد يا در سيستم سختي گير با كار كرد مرتب وجود داشته باشد ديگ عمر بسيار طولاني خواهد داشت.

بنابراين در انتخاب مشعل رعايت شرايط زير ضروري مي باشد:

1- مشعلهاي ديگهاي حرارتي براي درجه حرارتهاي بالاي 600 درجه سانتيگراد توصيه نمي شوند و سرعت محصولات احتراق در دهانه مشعلها بمنظور يكنواختي حرارت و سرعت مطلوب بايد قابل تنظيم باشد.

2- براي تامين شعله موازي شعله پوش مشعل تخم مرغي يا لبه هاي آن به داخل جمع شده باشد و لوله سوخت رسان به نازل امكان تنظيم عقب و جلو جهت موازي كردن شعله را داشته باشد.

3 – در مشعلهاي گازوييلي زاويه نازل جهت جمع كردن شعله حتي الامكان 30درجه و از نوع S  ( شعله جمع ) باشد و از استفاده نازل نوع 60درجه و H  ( شعله توخالي كه رينگ خارج ر گرم مي كند ) و مخصوص كوره هاي صنعتي است پرهيز شود.

4 – طول شعله موازي در داخل ديگ با رگلاژ شير يا پمپ طوري تنظيم شود كه حدودا بعد از 4/3 طول ديگ قطع شود.

5 - حداكثر ظرفيت انتخابي مشعل انتخابي معادل ظرفيت حرارتي ديگ باشد و چنانچه ظرفيت بالاتري مورد نظر است به پره هاي ديگ اضافه شود.

6 – ميزان مخلوط هواو سوخت طوري تنظيم شود كه هيچگونه بوي نامطبوعي از ديچه بازديد داخل ديگ بيرون نيايد و چنانچه امكان دارد با دستگاههاي آناليز گازهاي خروجي محصولات احتراق كنترل گردند.

 

جهت انتخاب مشعل مناسب براي انواع ديگها و بويلرهاي سيستمهاي حرارتي و برودتي مي توانيد از مشاوره رايگان متخصصان ما بهره مند شويد.

آشنايي با مشعل گاز سوز پارس مشعل PMN1

اين مشعل داراي ظرفيت حرارتي از 12 تا 39.5 كيلو وات مي باشد .حتما واحد كيلو وات خيلي با ذهن ما كه حرارت را با كيلو كالري در ساعت بيان مي كنيم آشنا نيست پس كافيست از تبديل هاي زير استفاده نماييم

1 كيلو وات = 860 كيلو كالري در ساعت بنابراين ظرفيت اين مشعل عبارتست از:

10300 تا ۳۴000 كيلو كالري در ساعت

در زير نمودار ظرفيت حرارتي بر حسب فشار محفظه احتراق آورده شده است.

 آنچه از نمودار بالا برداشت می شود این است که این مشعل در حداکثر فشار محفظه احتراق۵/۱ میلی بار ظرفیت حرارتی حداکثر ۲۴۰۰۰ کیلو کالری در ساعت خواهد داشت و برای داشتن ظرفیت حداکثر مشعل باید فشار محفظه احتراق از ۰.۵ میلی بار بیشتر نباشد.بد نیست نگاهی به فشار محفظه احتراق دیگ ها بیندازیم.البته از قد و قواره مشعل مشخص است که این مشعل کاربرد خانگی داشته و در دیگ های کوچک چدنی بیشتر مورد استفاده دارد:

البته با توجه به کوچک بودن مشعل این مشعل تنها در برخی پکیج ها ی کوچک مورد استفاده می باشد و امیدواریم در معرفی مشعل های بزرگتر در خصوص تناسب محفظه احتراق و مشعل بیشتر صحبت نماییم و در نظر داشته باشیم مشورت با تولید کننده دیگها و بویلرها در هنگام انتخاب مشعل ضروری می باشد.

آشنایی با مشعل های ساخت شرکت هوفمات

 

مشعل های ساخت این شرکت در مدل های زیر عرضه شده اند:

۱- گاز سوز SG

2- گازوييل سوز SL

3- مازوت سوز  SLH

4- دوگانه سوز SLG

 

شیر برقی گازوییل

شير برقي :

معمولاً در مسير عبور سوخت از پمپ به سمت نازل يك شير برقي قرار مي دهند علت قرار دادن اين شير اين است كه به هنگام خاموش كردن مشعل گازوئيل به داخل محفظه احتراق نشت نكند و همچنين براي اين است كه به هنگام راه اندازي مشعل زماني حدود 15 ثانيه بدون اينكه سوخت پاشيده شود وانيتلاتور كار كند تا هواي داخل ديگ را خارج نمايد .
در اين زمان لازم است كه مسير گازوئيل بسته شود و شير برقي اين عمل را انجام مي دهد . شير برقي داراي يك بوبين و يك سوزن و مجراي عبور سوخت است . در هنگامي كه  برق  بوبین شير برقی قطع است سوزن تحت تاثير وزن خود و فنری كه در پشت آن قرار دارد  مجراي عبور گازویيل را مي بندند .وقتي كه بوبين برق دار مي‌باشد ميدان مغناطيسي كه توليد مي كند باعث آهن ربا شدن هسته مي گردد كه در نتيجه سوزن را بالا كشيده و باعث باز شدن شير برقي مي گردد بايد توجه داشته باشيم كه شير برقي را بايد به صورت افقي ببنديم .

 

طرز تعیین راندمان دستگاههای حرارتی برحسب درجه حرارت دود

در کلیه واحدهای تولید حرارت تمام حرارت تولید شده در اثر احتراق مشعل جذب نشده بلکه مقداری از انرژی حرارتی بصورت محصول احتراق یعنی دود خارج می شود.

برای تعیین راندمان حرارتی ( نسبت مقدار حرارت جذب شده توسط کوره یا دیگ برمقدار حرارت تولید شده توسط مشعل ) با اندازه گرفتن درجه حرارت دود و مراجعه به جدول زیر می توان راندمان حرارتی مشعل و درصد افت حرارتی در دود را اندازه گیری کرد.

محاسبه راندمان حرارتي مشعل براساس درجه حرارت دود